BBS
is the world's most famous brand for high quality alloy wheels. This is confirmed by the "Best Brand" awards given repeatedly by the leading German automotive trade magazines.
Perfect technology and lasting quality are the core brand requirements of BBS. Three letters that stand worldwide for sporty alloy wheels Made in Germany.
Under the motto: "Motor sport technology", BBS develops light-alloy wheels that not only meet the toughest technical requirements, but also impress visually. Wheel design, construction, manufacturing and finish using state-of-the-art technologies make BBS wheels so unique.
TECHNOLOGY
Low-pressure casting method
The prerequisite for a truly perfect and durable bike is a flawless cast blank. BBS uses the low-pressure casting process for its production. The aluminum alloy is pressed with a pressure of up to 2 bar in a multi-part mold. After cooling to about 400 degrees Celsius, the mold is opened, the casting blank is ready for further processing.
Flow-Forming
During flow forming, the casting blank produced by the low-pressure casting process is heated and rolled under high pressure. The rim bed is thinner, the material compacts and strength increases. The wheel is thus more stable and lighter in result.
FEM analysis
Finite element method FEM analysis uses a computer to determine and optimize the properties of a new type of wheel for structural behavior - such as strength or dynamics - during the design phase. The FEM analysis can be used to simulate how a wheel type will behave under real operating conditions and loads.
behind milling
Milling the spokes with a light alloy wheel achieves the optimum balance between weight and stability. Hereby, in a special CNC milling process, lateral portions of the wheel spoke are removed, which are not relevant for the strength in order to reduce the rotating masses of the wheel.
Air Inside Technology
In the "Air Inside Technology" alloy wheels hollow chambers are inserted into the wheels, for example in the spokes or in the inner and outer shoulder. By this construction according to the hollow chamber principle, the rotating masses are extremely reduced. At the same time, the stability and load capacity of the wheel improves.
Changeable-collision
The patented anti-collision bumper made of polished stainless steel ensures the high-quality appearance of the wheel permanently. It is designed as a replaceable spare part and will be replaced in a few simple steps should damage occur. This even without the tire must be dismantled.
ceramic polishing
For the highest brilliance of the wheel, BBS uses ceramic polishing. The wheel is polished in a complex process in several processing steps with small ceramic particles. The result: an incomparable shine of the wheel.
BBS
ist die weltweit bekannteste Marke für hochwertige Leichtmetallräder.
Dies bestätigen die immer wieder aufs Neue verliehenen „Best Brand“-Auszeichnungen
der führenden deutschen Automobilfachzeitschriften.
Perfekte Technologie und dauerhafte Qualität sind die Kernmarkenansprüche
von BBS. Drei Buchstaben, die weltweit für sportliche Leichtmetallräder
Made in Germany stehen.
Unter dem Motto: „Technik aus dem Motorsport“ entwickelt BBS Leichtmetallräder,
die nicht nur technisch den härtesten Ansprüchen genügen, sondern
auch optisch überzeugen. Rad-Design, Konstruktion, Fertigung und Finish
unter Einsatz modernster Technologien machen BBS-Räder so einzigartig.
TECHNOLOGIE
Niederdruckguss-Verfahren
Die Voraussetzung für ein wirklich perfektes und langlebiges Rad ist
ein makelloser Gussrohling. Zu dessen Herstellung wendet BBS das Niederdruckguss-Verfahren
an. Dabei wird die Aluminiumlegierung mit einem Druck von bis zu 2 Bar in
eine mehrteilige Form gepresst. Nach dem Abkühlen auf ca. 400 Grad Celsius
wird die Form geöffnet, der Gussrohling ist bereit für die weitere
Verarbeitung.
Flow-Forming
Beim Flow-Forming wird der im Niederdruckguss-Verfahren hergestellte Gussrohling
erwärmt und unter hohem Druck ausgewalzt. Dabei wird das Felgenbett dünner,
das Material verdichtet und die Festigkeit erhöht. Das Rad ist im Ergebnis
somit stabiler und leichter.
FEM-Analyse
Bei der FEM-Analyse nach der „Finite-Elemente-Methode“ werden
die Eigenschaften eines neuen Radtyps hinsichtlich seines Strukturverhaltens
– zum Beispiel Festigkeit oder Dynamik – während der Konstruktionsphase
per Computer ermittelt und optimiert. Mit der FEM-Analyse kann simuliert werden,
wie sich ein Radtyp unter realen Einsatzbedingungen und Belastungen verhalten
wird.
Hinterfräsen
Mit dem Hinterfräsen der Speichen wird bei einem Leichtmetallrad das
optimale Verhältnis zwischen Gewicht und Stabilität erreicht. Hierbei
werden in einem speziellen CNC-Fräsverfahren seitlich liegende Anteile
der Radspeiche abgetragen, die für die Festigkeit nicht relevant sind,
um die rotierenden Massen des Rades zu reduzieren.
Air-Inside-Technologie
Bei den „Air Inside Technology“ -Leichtmetallrädern werden
in die Räder Hohlkammern eingesetzt, beispielsweise in den Speichen oder
auch in der Innenund Außenschulter. Durch diese Konstruktion nach dem
Hohlkammerprinzip, werden die rotierenden Massen extrem verringert. Gleichzeitig
verbessert sich die Stabilität und Belastungsfähigkeit des Rades.
Wechselbarer-Anfahrschutz
Der von BBS entwickelte und patentierte Anfahrschutz aus poliertem Edelstahl
sichert die hochwertige Optik des Rades dauerhaft. Er ist als austauschbares
Ersatzteil konstruiert und wird mit wenigen Handgriffen ersetzt, sollte es
einmal zu einer Beschädigung gekommen sein. Dies sogar ohne das der Reifen
demontiert werden muss.
Keramikpolieren
Für höchste Brillanz des Rades setzt BBS die Keramikpolierung ein.
Das Rad wird in einem aufwändigen Verfahren in mehreren Bearbeitungsgängen
mit kleinen Keramikpartikeln poliert. Das Ergebnis: ein unvergleichbarer Glanz
des Rades.